Bilka în Top Forbes 500 companii
Bilka se clasează pe poziția 22 în Top 500 companii din România, clasament realizat de Forbes România.
Povestea merge mai departe
Bilka Steel, fondată de Horațiu Țepeș, continuă să crească, înregistrând o majorare de 70% în 2023, cu accent pe extinderea internațională. Exporturile au ajuns la 40 de milioane de euro, iar planurile viitoare includ noi fabrici și o cifră de afaceri globală de miliarde.
După creșterile de două cifre din perioada pandemiei, când lumea și-a canalizat fondurile spre renovări și modernizări ale locuințelor, în special în anul 2020, producătorul de țiglă metalică Bilka Steel a avut parte de un traseu cu o creștere stabilă în 2023 (de 7% în valoare și de 28% în volum), în contextul unei inflații stabilizate. Prioritatea companiei a fost consolidarea cotei de piață și păstrarea unei marje de profit de 10%.
Afacerea făgărășanului, pornită în urmă cu 17 ani, a avut o evoluție spectaculoasă în ultimii 10 ani, crescând de aproape 12 ori, de la 104,8 milioane de lei, în 2013, până la 1,23 miliarde de lei, în 2023.
În prezent, unu din patru acoperișuri din țară sunt realizate cu produse marca Bilka, iar compania a devenit cel mai important furnizor pe plan local și
unul dintre cei mai mari jucători din regiune. Astfel, cum piața locală este deja neîncăpătoare pentru companie, planurile sale de dezvoltare se concentrează preponderent pe export. „La export nu prea sunt limite. Acolo depinde doar de noi să ne dezvoltăm și acolo lucrurile au mers mai accelerat în 2023. Am crescut exporturile la 40 de milioane de euro anul trecut, de la 30 de milioane de euro în 2022”, declara Horațiu Țepeș, fondatorul și directorul general al Bilka într-un interviu pentru Forbes România.
Strategia Bilka pentru extinderea pe piețele externe include planuri ambițioase de a deschide fabrici în regiuni selectate din punct de vedere economic sau de a achiziționa active. Deși anul trecut au fost inițiate negocieri pentru preluarea a patru puncte de producție de la un grup internațional, discuțiile nu au condus la un rezultat concret din cauza divergențelor privind evaluarea prețului.
Strategia companiei pentru piețele externe are la bază o abordare calculată, întrucât antreprenorul are în plan să deschidă fabrici în țările din regiune, acolo unde are sens din punct de vedere economic, sau să cumpere active. Iar în 2023 a fost aproape de o tranzacție, după cum preciza el.
„Am fost în discuții pentru achiziția a patru puncte de producție de la un grup internațional, în mai multe țări, dar între timp dorința vânzătorului nu a coincis cu a noastră. Prețul era supraevaluat. Dar important este că am căpătat experiență”, spune Horațiu Țepeș. Investitorul se uită cu interes spre piețe din regiune precum Slovacia, țară în care a mai declarat, de-a lungul timpului, că ar vrea să construiască prima fabrică Bilka din străinătate. Ungaria, pe de altă parte, „ar fi un efort mult prea mare” din punct de vedere al relației potențial complicate cu autoritățile.
Chiar dacă nu a început încă să construiască nicio fabrică în afara țării și nici nu a ajuns la un acord final pentru a prelua puncte de producție, Bilka face pași susținuți către piața internațională. În prezent, compania cu sediul în județul Brașov are birouri în Bulgaria, unde a mărit echipa, și câte un reprezentant propriu în Slovacia și Polonia.
Horațiu Țepeș are ambiții mari și vizează o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro din exporturi în următorii trei-patru ani, chiar fără a deschide fabrici în străinătate. Obiectivul său pe termen lung este de a transforma Bilka într-un conglomerat global cu venituri de șase-șapte miliarde de euro anual.
În ceea ce privește piața internă, Horațiu Țepeș vede în continuare oportunități de creștere și consolidare. Bilka a cumpărat în 2017 platforma Hidromecanica 2 din Brașov, cu o suprafață de 14 hectare, demarând o investiție în producție și logistică. Inițial, investiția în producție era estimată la 20 de milioane de euro, iar calendarul era de trei ani, însă, în final, investiția a ajuns la 35 de milioane de euro, iar ultima etapă va deveni funcțională la finalul anului 2024, potrivit unor declarații făcute de fondatorul Bilka în luna februarie din 2024.
Privind spre viitor, antreprenorul este optimist cu privire la stabilitatea pieței românești, de la aprovizionarea cu materii prime până la controlul inflației. „România se află pe o traiectorie promițătoare, mult mai bună decât am văzut-o eu acum cinci-șapte ani. Se înregistrează progrese semnificative față de ultimii ani, deși sunt încă aspecte ce necesită îmbunătățire.”
Horațiu Țepeș consideră că România este în cel mai bun moment din istorie și anticipează că, după o perioadă de stagnare și incertitudine, economia va intra într-un nou ciclu susținut de creștere, potențial mai robust decât cel anterior.
Plecând de la o făbricuță de doar 4.500 mp, afacerea s-a dezvoltat an de an, în urma unor investiții în jurul a 70 de milioane de euro. În prezent, spațiile de producție și depozitare au ajuns să acopere o suprafață de 140.000 de metri pătrați.
Absolvent de inginerie managerială și tehnologică la Sibiu, Horațiu Țepeș s-a angajat la 25 de ani în cadrul unei companii slovace cu activități în România. Apoi a deschis prima companie de distribuţie de acoperişuri, iar la 27 de ani s-a mutat în Braşov pentru a pune bazele companiei Bilka Steel, care azi este cel mai mare producător de sisteme complete pentru acoperişuri din Europa de Est.
Anuar publicat în anuarul Forbes 500, realizat de Forbes România.